Halal Certification Malaysia - Given by HDC, not forwarded emails  

Saturday, April 18, 2009

Sila lihat email di bawah (klik untuk imej besar):

Klik untuk imej besar


Susah nak cakap macam mana ni… Ada yang tersangat2 susah nak dipercaya, contohnya:

> 4. Ais Krim Harga RM1.00 ke atas
> 5. Semua tauhu buatan Orang Cina
> 1. Semua Jenis Serbuk Mee Segera Terutama Maggi
> 2. Dairy Milk Coklat
> 3. Coklat Cadbury/ Chewing Gum
> 9. Ajinomoto kecuali keluaran Kilang Lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
> 10. Semua jenis shampoo kecuali keluaran Orang Islam
> 12. Ramuan Kentucky Fried Chicken & Mc Donald
> 5 SELURUH UBAT BATUK JENIS SIRAP
> 6 KESELURUHAN BALL PEN DAKWAT KERING


Benda ni nampak lebih ridiculous bila sumbernya adalah Persatuan Pengguna Malaysia (CAP), Majlis Agama Islam Malaysia dan Jabatan Kastam Malaysia, tapi medium penyebarannya adalah melalui email yg diforward2, bukan melalui medium yang lebih reliable macam akhbar, televisyen dan radio, ataupun melalui website pihak-pihak terbabit. Siap keresahan, mintak maaf lagi sebab terlambat bagitau.


Halal Industry Development Corporation (HDC) tak ada pun keluarkan kenyataan mengenai perkara ni? Mereka ni lah authority yang bertanggungjawab menentukan status halal barangan pengguna di Malaysia. Bukannya CAP, Majlis Agama Islam Malaysia ataupun Jabatan Kastam(!).


Furthermore, Majlis Agama Islam Malaysia sebenarnya tidak wujud. Apa yang wujud adalah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Dulunya memang Jakim yang bertanggungjawab terhadap barangan halal, tapi sejak 2006, HDC ditubuhkan untuk promote Malaysia sebagai "Global Halal Hub". Seiring dengan itu, tanggungjawab menentukan status halal barangan pengguna diberikan sepenuhnya kepada HDC. Sekali lagi saya tekankan, Jakim, CAP ataupun Kastam tiada kuasa untuk menentukan status halal sesuatu barangan.


Saya dah buat sedikit cross-reference, ternyata, apa yang dikatakan oleh “Persatuan Pengguna Malaysia, Majlis Agama Islam Malaysia dan Jabatan Kastam Malaysia” sangat2 bercanggah dengan apa yang dikatakan oleh HDC. Apa yang saya dapati, sijil halal yang diberi kepada KFC, Cadbury, Nestle (maggi) dan Ajinomoto masih lagi berkuatkuasa.


Kalau kita nak tau status halal sesuatu barangan, rujuk kepada HDC. Jangan rujuk kepada email yang tak tau kesahihannya. Ini dia link direktori halal HDC:
http://e-halal.hdcglobal.com/directory/index.php


Email-email macam ni dikarang oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab dan banyak masa terluang, kemudian ia disebarkan oleh pihak-pihak yang rasa bertanggungjawab, tetapi tiada masa untuk mengkaji kesahihannya.

AddThis Social Bookmark Button
Email this post


5 comments: to “ Halal Certification Malaysia - Given by HDC, not forwarded emails